Біла із сріблястим куполом Миколаївська церква і понині вражає уяву численних гостей та жителів Диканьки. Красується вона на південній околиці селища. Стікалися сюди з усієї округи юрми богомільного люду вклонитися чудотворній іконі Спасителя Миколи, поспішали на гучний переспів багатопудових дзвонів. Як свідчать не лише народні перекази, а й архівні документи, у глибоку давнину, коли диканськими землями і лісом володів архієпископ Чернігівський Лазар Баранович , після грози на пеньку загадково з’явилася ікона Святого Миколая. В окрузі швидко розійшлася чутка про чудотворну ікону, тоді й збудували на місці знахідки у 70- роках XVII першу дерев’яну церкву із пам’ятним пеньком всередині, який прийняв на себе метровий дубовий хрест. А ліс навколо церкви називали відтоді Миколаївським. Згодом, у 1681 році поряд було відкрито шпиталь, надаючи допомогу хворим і старцям за пожертви «в кружку» біля образа Миколая. Пізніше, у 1687 році архієпископ Чернігівський передав диканські землі генеральному писарю, а пізніше генеральному судді Запорізького війська В. Л. Кочубею, відтоді Кочубеї володіли Диканькою та навколишніми землями аж до революції 1917 року. Миколаївська церква давала їм великі прибутки, а чудотворна ікона вабила численних прихожан, хворих, обездолених, які сходились сюди звідусіль, з усіх кінців Російської імперії, навіть із Сибіру, з надією вимолити зцілення або кращу долю. Людський потік не вщухає і понині…
У 1794 році на місці дерев’яної церкви за проектом зодчого тієї епохи М. О. Львова на кошти Віктора Павловича Кочубея збудували кам’яну церкву, що збереглася і дотепер.
Миколаївська церква ротондальної форми побудована у стилі зрілого класицизму має подвійний купол, застосований вперше у храмовому мистецтві російським Леонардо да Вінчі, як називали архітектора Львова. Пізніше винахід Миколи Львова запозиче А. Н. Вороніхін при будівництві Казанського собору у С-Петербурзі. У міжкупольному просторі на третьому поверсі, куди ведуть вузькі гвинтові сходи, знаходяться хори, а сонячне проміння лине через невидимі зсередини вікна, то коли співає хор – відчуття співу, що лине з небес.
Досі не розгадана таємниця знаменитих «повітряних печей» архітектора Львова. Вони виконували потрійну функцію: обігрівали храм взимку, були кондиціонером, не пропускаючи літньої спеки, а також слугували вентиляцією усипальні роду Кочубеїв, яка знаходиться під церквою. «Для вентиляции склепа прототопить немного»,- було написано на дверцятах печі.
Миколаївська церква ротондальної форми побудована у стилі зрілого класицизму має подвійний купол, застосований вперше у храмовому мистецтві російським Леонардо да Вінчі, як називали архітектора Львова. Пізніше винахід Миколи Львова запозиче А. Н. Вороніхін при будівництві Казанського собору у С-Петербурзі. У міжкупольному просторі на третьому поверсі, куди ведуть вузькі гвинтові сходи, знаходяться хори, а сонячне проміння лине через невидимі зсередини вікна, то коли співає хор – відчуття співу, що лине з небес.
Досі не розгадана таємниця знаменитих «повітряних печей» архітектора Львова. Вони виконували потрійну функцію: обігрівали храм взимку, були кондиціонером, не пропускаючи літньої спеки, а також слугували вентиляцією усипальні роду Кочубеїв, яка знаходиться під церквою. «Для вентиляции склепа прототопить немного»,- було написано на дверцятах печі.
У склепі поховано п’ять князів і три княгині із роду Кочубеїв, саркофаги виділяються білизною італійського мармуру, витонченістю робіт народних умільців Диканьки, які навчалися ремеслу в Італії. Майстрами-кріпаками у 1851-1852 роках виготовлено також іконостас із мореного дуба, який вражає святістю і красою.
Чудотворний образ Святителя Миколи, в честь якого споруджено храм, займав праву сторону від намісної ікони Спасителя.
Немає коментарів:
Дописати коментар