Цього дня стародавні римляни святкували день предків —
розалії, назва свята, мабуть, походить від
назви квітки — троянди (рос. роза). Традиція святкування була перейнята давніми
слов'янами, а пізніше, з прийняттям християнства на Русі, органічно злилася зі
святом Трійці.
Зелені свята – свято,
яке символізує остаточний прихід літа. Це завершення весняного і початок
літнього календарного циклу.
Деякі тисячолітні
традиції і обряди наших пращурів, звичайно, були втрачені і призабуті, деякі
були змінені або спрощені, але народна пам’ять все ж таки зберегла бодай
елементи і головні атрибути Зелених свят.
Напередодні Зеленої неділі, у суботу, що називалася
клечаною, хату, подвір’я та господарські будівлі прикрашали клечанням –
зеленими гілками дерев. Гілки встромляли в стріху, на воротах, біля вікон, за
ікони. Підлогу або долівку в хаті встеляли запашними травами: осокою,
любистком, м’ятою, пижмою, лепехою.
Троїцьке зілля не викидали, а сушили й у відварах із нього
мили волосся, — щоб не боліла голова, парили хворі ноги, клали під голову
покійникові — «щоб йому і на тім світі пахло». Суха лепеха мала відганяти мишей, а в гнізді квочки — допомагати
виводитись курчатам. Особливо цінували зілля, свячене у церкві. Клечальне зілля
після свят не викидають, його затикають за образи і використовують протягом
року від хвороб, зглазу, нечистої сили.
Черпаймо святкову обрядовість з прадавніх джерел духовної
культури українців, збережімо її багатогранний колорит для наступних поколінь і продовження свого роду.
У Зеленій Неділі, як у вишиванці, збережений код нації українців
Немає коментарів:
Дописати коментар